Månadsarkiv: maj 2014

Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka

Min yogaresa började med att jag fått höra att yoga var en bra träning för att komplettera styrketräning och annat jag höll på med. Sagt och gjort anmälde jag mig till min första yogaklass…

Ojoj så hopplöst stel jag kände mig och det var långt mer krävande än vad jag hade kunnat föreställa mig. Första tanken var det här ska jag aldrig göra om igen och att det här är inget för mig.

Men som tur var hann yogaguiden fånga mig och min frustration på väg ut från klassen med ett stort leende och ett välkommen tillbaka.

Så snart stod jag där på mattan igen och sakta men säkert började en positiv känsla att infinna sig kring det som hände på mattan. Det jag uppskattade först var den fysiska träningen och att känslan av styrka och ökad rörlighet började infinna sig.

Nästa steg blev insikten om den mentala möjligheten med yogan som gav mig möjlighet att hitta min egen fokusering och lugn på mattan. Den del som jag uppskattat mer och mer som en skön kontrast till allt annat som händer runt om kring mig i livet.

Så under åren som gått sedan mitt första försök har yoga varit en viktig del i mitt liv eller snarare en viktig ventil att få en egen stund för mig själv utan krav och förväntan på prestation.

Så min insikt är…

För att få, startar resan med att ge

Känner du igen dig?

 

äppelblom
Äppelblom

 

Dax för hjärngympa!

Jag fick tipset av min dotter att köra Lumosity för att gymma hjärnan. Det är en web-baserad betaltjänst för arbetsminnes- och uppmärksamhetsträning. Du kommer långt med gratisversionen av appen!

lumosity

Kul och utmanande – riktigt roligt att du själv kan välja vad du behöver träna på. Ta ner appen Lumosity och kika på deras sajt www.lumosity.com.

Det finns en svensk studie, publicerad i Science, som visar att regelbunden träning med deras webb-baserade program förbättrar minne och uppmärksamhet. Det finns att läsa i Holone nr 1-2014 om studien. Vill du prova? Klicka på länken HÄR! Ange lösenordet: Prova

Ha en riktigt härlig helg och träna lugnt!

Profilering på gång…

Igår var vi och profilfotograferade oss hos Maria Lindvall på Studio M. Vi rekommenderar verkligen alla att göra detsamma – så roligt och en riktig boost. Sällan har jag skrattat så mycket. Nu väntar vi med spänning att få se alla bilder. Vill ni ha tag på Maria så finns hon på Facebook eller så har hon telefon 073-6536044.

Vi ser fram emot att få Marias snygga till vår hemsida och få in mer av den glädje som vi vill dela.

JongleraYoga

Smarta rörelser för fysisk och mental balans

Som en förlängning på gårdagens inlägg så vill jag tipsa om en bok som har snart 10 år på nacken, och väl värd att läsa och ha som inspiration

Smarta rörelser – för fysisk och mental balans av Susanne Wolmesjö

smartarörelser

Susanne har arbetat i många år med idrottare och haft sin bas på Bosön som är Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum i Lidingö, med elitidrottscentrum och idrottsfolkhögskola.

Inom de flesta idrottsgrenar är smarta rörelser och mental träning självklarheter sedan länge – kropp och knopp sitter ihop!

Den här boken är till för vem som helst oavsett om du idrottar eller inte. Bra och enkelt sätt att komma igång!

Ha en fortsatt fin dag!

 

 

Forskning kan nu mäta resultat av träning i Mindfullness

I december skickade JWT Wordwide ut sin trendspaning för 2014 där Mindullness blir slutklämmen på den aktivitet som får stort fokus för att må bra och få balans.
Se deras film här!

Fler och fler forskar och studerar nyttigheten med Mindfullness. I dagarna hade SVT och favoritprogrammet Vetenskapens värd sitt program i ämnet – helt klart värt att kika på.
Vetenskapensvärld avsnitt 17 – Mindfullness – 33 min in i programmet

Forskningen visar att bearbetningshastigheten i hjärnan efter en Stroke kan öka med 10% och tröttheten kan minska med 25% med hjälp av träning i Mindfullness – det är fantastiska resultat!

Själv är jag övertygad att det är inre träning med

  1. uppmärksamhet på inre bana (inåt i kropp och knopp),
  2. fokus på sin egen andning och
  3. långsamma rörelser

som är de indgridienser som är nyckeln i Mindfullness och alla andra metoder för något som jag brukar kalla ”Time-In”.

YogaPos

Prenumerera gärna på våra inlägg – registrering hittar du i foten på vår hemsida!

/Maria

Fler event rullar upp… Peking nästa!

Så härligt att vi äntligen kommit igång här på Hillmar och vi startar upp fler event. Vi kommer att ha ett event kring ledarskap i Norrköping tillsammans med Ameliorer den 17 juni på Strand Hotell i Norrköping med början kl 17.30. Just nu sitter vi och arbetar med innehållet och inbjudan är på väg ut.

Väldigt roligt att få chansen att jobba med Annica Lögdlund på Ameliorer.

Är du intresserad att delta, hör av dig till mig på maria@hillmar.se.

Ha en finfin måndag!

Maria

Idrotten går i framkant

För några veckor sedan gick min dotter på en ledarskapsutbildning inom simning på Bosön. När hon kom hem berättade hon om utbildningen och konstaterade kort att det bästa med utbildningen var den delen när de fick lära sig hur olika människor tar till sig kunskap.

Hon fick lära sig att alla människor inte kan uppfatta en instruktion genom att bara titta, utan kan behöva höra instruktionen. Många behöver känna och fysiskt prova för att instruktionen ska fungera.

Vi är alla olika och jag blir så lycklig när jag hör att pedagoger inom idrotten nu lär ut så viktiga saker som skapar så bra förutsättningar för en lärare att kunna hjälpa alla sina elever.

Att man genom att studera en person kan se hur man på bästa sätt kan utbilda/hjälpa denna, skapar förutsättningar för en pedagog att bli väldigt flexibel och professionell.

Coolt!

 

Dagens konstigheter är morgondagens självklarheter

Den här rubriken är en av mina favoriter.

Det är så intressant att se förändringar som sker i samhället. Ta för exempel Yoga, som för bara några år sedan utövades av en mycket liten krets av människor, åtminstone i Sverige. Idag har Yogan tagit sig till en nivå där människor idag väljer form/metod av yoga och det finns en uppsjö varianter att tillgå. Yogan har till och med blivit något som stigit in i finrummet och i affärsvärden.

Idag kan en högre chef, utan att ha gått in i väggen eller av annan ultraspeciell anledning, utöva yoga som en del i sin vardag utan att någon höjer på ögonbrynen. Så var det faktiskt inte för bara några år sedan. Det tycker jag är härligt!

Det finns en liten trend om uppkommer i många branscher, så även för yogan, och det är att utövare gärna vill skapa tillhörighet och mäta/tävla mot någon annan gren. Så här kan det låta: ”Jaha – så du tränar XX-yoga? Ja, jag tränade den först men nu tränar jag YY-yoga.”
Det är lätt att glömma varför vi gör något och med ett samhälle där vi gärna hoppar på nya metoder och trender, är det svårt att inte haka på. Det är viktigt att själv hitta din eller dina varianter som fungerar för dig.

 

Att vi har valt Globalyoga här på Hillmar är så klart att det passar för oss och vi hoppas att flera vill hänga med oss på det. Men vi har full respekt att det inte är formen för alla. Vi är dock övertygade att långsamma rörelser, fokus på andning och tankar på inre bana, oavsett form är bra för alla.

Tänk på att forkningen säger att det är bara 33% av befolkningen som en metod fungerar för, 33% tycker den är ok och resten tycker inte om den. Alltså måste du hitta det som fungerar för dig!

Ha en fortsatt bra dag!

 

 

 

Från medarbetare till superhjälte

Jag vill tipsa om boken, Talang 2.0, från medarbetare till superhjälte av Linus Jonkman.

Talang-2.0

Jag lyssnade på en föreläsning av Linus och blev otroligt glad av att höra hans resonemang kring ordet talang. Linus sätt att sortera motivations dynamik ger en klar och enkel bild av hur motivationsformer bidrar till resultat och talang.

Det som jag fastnade mest för i boken var vikten av behov av rörlighet och att den i en talangprofil behöver finnas i fyra områden:

  1. Förändringsvilja
  2. Resultatvilja
  3. Viljan att möta andra
  4. Tankevilja

Ordet stilflexibilitet beskrivs som den egenskap vi bör lägga stor vikt på om vi vill hitta rätt talang till rollen. Stilflexibilitet beskriver förmågan att bli vad rollen kräver.

Så vill jag slå ett slag för långsamma rörelser! I boken finns ett kapitel Slow motion där Linus refererar till en annan författare och auktoritet på sporttalanger, Daniel Coyle. En av hans insikter är att talanger tenderar att arbeta upp sina förmågor i slow motion. Genom extremt fokus på varje detalj i ett långsamt utförande kan små ojämnheter och problemkällor putsas bort.

Som sagt intressanta perspektiv för alla som arbetar med att utveckla, rekrytera och  leda människor.

 

 

 

Äntligen börjar allt ta fart!

Jag har ända sedan jag certifierat mig som kommunikolog arbetat med att sprida information om vad den kunskapen ger och tillför för individen och för dess yrkesroll. Nu startar vi upp ett antal events med start nu i juni. Det första går av stapeln i Sollentuna. Här fokuserar vi på grunderna för dig som individ med följande innehåll:

Att kunna se igenom, läsa mellan raderna, att känna in, höra på rösten och att redan veta något före du får informationen – vad är det? Det finns många kurser, metoder och modeller som ger sin sanning. Vi ska bena i den här frågan och titta på vad den här typen av kunskap består av och hur du kan bli uppmärksam på vad och hur kommunikation sker. Vi tittar även på vilka positiva resultat den uppmärksamheten kan ge.

Jag ser fram emot spännande diskussioner, övningar och feedback.

Är du också nyfiken? – hör av dig till mig på maria@hillmar.se

Ha en riktigt härlig helg!

/Maria

100759.strip