Månadsarkiv: september 2014

Sova bör man annars dör man

Men varför behöver vi egentligen sova?

Fördelningen av vakentiden och sömn på ett dygn är något som vi nog alla har koll på att det skall vara i balans för att må bra. Med vad är en bra balans och varför är det så viktigt att sova bra?

Fastnade i en artikel härom veckan i tidningen Times där man sammanfattat ett antal forskares resultat och pågående forskning kring vår sömn.

Hjärnan behöver sömnen för att ladda ny energi, spara och sortera alla minnesintryck. Studier har visat att en stor del av inlärningsprocessen sker när vi sover, så har du glömt en viktig kod eller namnet på en plats du besökt kan det vara värt att sova på saken. Har du tur dyker det upp när du vaknar.

videung

Men vad händer när vi inte sover ordentligt – när vi säger till oss själva  – jag tar igen sömnen till i helgen, nästa vecka eller på semestern?

 

Bill Clinton sammanfattar det fint:

”Every important mistake I have made in my life, I made because I was too tired.”

En rad kroppsliga funktioner som hormonproduktion, puls och blodtryck påverkas också av hur bra vi sover. Så snart vi somnat in startar den stora sorterings- och städningsprocessen i hjärnan som drastiskt skiljer sig från vad som händer under vår vakna tid. Enligt Dr. Maiken Nedergaards forskning har hon kunnat påvisa att våra gliaceller som man tidigare inte trott haft en så stor betydelse har en mycket viktig uppgift. De startar upp den stora reningsprocessen för att transportera bort alla slaggprodukter. Dvs ser till att forsla bort allt skräp som bildads när hjärnan förbrukar stora mängder energi under vår vakna tid.

Men vad händer då med hjärnan på kort och lång sikt om ”diskprogrammet” inte får går klart?  När det blir slagg produkter kvar som inte transporteras bort? Du vet ju själv hur det ser ut om du inte låter diskmaskinen köra klart alla stegen i sin cykel…

På detta område forskas det intensivt då många indikationer pekar på att dålig eller för lite sömn kan ligga bakom ökningen av diabetes-2, högt blodtryck och ökningen av Alzheimers och säkerligen många andra åkommor i vår stressade värld. Mera intressant läsning på området hittar du i Tidningen Time.

Så vad kan man göra för att se till att sova gott och 7-8 timmar per natt:
  • Stirra inte in i en dator- eller mobilskärm en timme innan du ska lägga dig – ljuset lurar kroppen att hålla nere hormonhalten som gör oss sömniga. Mörker ser till att hålla melatoninhalten hög så att vi sover gott.
  • Se till att sovrummet är svalt och behagligt för att hålla kroppen avslappnad och i en bra temperatur.
  • Försök att skriva av dig alla ”måsten” på lämplig plats innan du går och lägger dig så att du slipper snurra dessa tankar under natten.
  • Se till att röra på dig ordentligt under dagen så är det lättare för kroppen att slappna av till kvällen.
  • Ta hjälp av yogan för att komma till ro innan du kryper under täcket. Se även tidigare blogg Hur hänger allt ihop?

Tips för den som inte vet var du skall börja – Plogens position eller Halasana, som den också kallas, är en position som är lugnande och hjälper kroppen att komma till ro.

Övningen ger dig samma härliga känsla i kroppen som efter en rejäl massage. Den är enkel och kostar ingenting.

Halasana

Så gör du

  • När du ligger här ska du försöka att dra bröst och nyckelben så långt som möjligt mot hakan. Andas långsamt, även om du känner att ställningen pressar ihop lungorna lite. Lyft eventuellt hakan lite för att skapa extra plats. Stanna i positionen i en halv till en minut.
  • När du ska ut ur positionen lättar du först på händerna och rullar långsamt ryggen ner i underlaget igen. En kota i taget. Ligg kvar på mattan några minuter med stängda ögon.

Som vanligt vill vi gärna ha bilder från er som följer vår blogg om det är så att du testar Plogens position som en avslappning på kvällen eller när det kan behövas en lugn stund.

Har du tips och tankar kring sömn – dela gärna med dig till oss och alla de som läser vår blogg via mail eller på FB.

Sov så gott!!

Hillevi & Maria

 

Vad är STATUS för dig?

I flera undersökningar vi läst säger man att de viktigaste statussymbolerna idag är:

  • Tid
  • Hälsa
  • Upplevelser

Listan nedan är saxad ut en undersökning som gjordes nyligen av Manpower / Kairos Future. Själva undersökningen tycker vi är undermålig, men det som är intressant med listan är att resultatet för att uppnå 7 av 10 punkter helt avgörs av mitt eget agerande. Det är bara tre punkter som kan ses direkt påverkas av tillgång till pengar, har ett bra jobb eller förutsättningar som påverkas av andra människor.
Kan det vara så att det här är en lista i ett typiskt välfärdssamhälle?
vad ger status

Vi har fått det mesta – Nu är det upp till oss att göra något av livet! Det kan nog kännas tungt för många för helt plötsligt är ansvaret bara mitt- MITT! Då gäller det att ta fram perspektiv och energi och göra det bästa och framförallt hålla sikte och riktning mot sina egna mål. Läs gärna vårt gamla inlägg om att formulera sina mål / Intentioner.

Det är dags att leda sig själv! Att leda sig själv är en förutsättning för de som även vill leda andra. Här kommer vår topp 10-lista på vad som påverkar en människas positiva tillstånd.

  1. God sömn
  2. Bra kost
  3. Rörelse och motion
  4. Uppleva flexibilitet
  5. Uppleva och ta eget ansvar
  6. Bra kommunikation med andra
  7. Glädje och skratt i vardagen
  8. Känna gemenskap och tillhörighet
  9. Egen tid
  10. Bra kommunikation med sig själv

Se den som ett instick till reflektion i titelfrågan – Vad är status för dig?

Fundera över din topp-lista för vad som är status för dig i livet eller för den delen i arbetslivet! Dela den gärna med oss på Facebook.

Härliga höstdagar önskar vi dig!

Hillevi och Maria

1377554_10153289243980104_236900552_n

Hur hänger allt ihop?

Men hur hänger då allt ihop här på Hillmar? Det har vi fått flera frågor på, så idag tänkte vi försöka oss på en förklaring. Häng med!

balansvide

Yoga har blivit något som alla förstår vad det är på en eller annan detaljnivå, långsamma rörelser, fokus på andning och fokus på den inre styrkan (istället för att prata med sig själv så fokuserar den som utövar yoga på att uppleva och upptäcka vad som händer i kroppen). Stimulans utifrån kopplas medvetet bort och allt fokus går inåt.

Varför har då detta blivit så populärt och självklart? Kan det vara så att vi fått ett behov att balansera upp all stimulans utifrån (information, reklam, tv, mobil, dator etc.) med stimulans inifrån? Är det därför som de som provar yoga upplever sig lugnare, starkare och mer fyllda med energi?

Vi har ett yttre och ett inre muskelskikt. En person som fokuserar på att träna det yttre muskelskiktet (det snabba musklerna) och glömmer den inre (det stabiliserande långsamma musklerna) kan lätt få skador. Vår kropp är i sin helhet skapad med ett behov att vi ska upprätthålla balans. Ett exempel på balans, yttre och inre balans!

Vi människor utsätts idag för mycket stimulans dygnet runt, mera information/fakta/läxor, mer aktiviteter och ännu mer krav och förväntningar att vi alla kan bli vad som helst – Kan det vara så att vi har allt större behov att balansera upp all den påverkan och vad den påverkan gör med knopp och kropp?

Yogan har fokus på det inre muskelskiktet och det inre fokuset!

Ovan nämnda stimulans och förväntningar påverkar våra krav på oss själva och ökar fokus på mig själv, mitt utseende och min prestation. Att få tillgång till sin uppmärksamhet och träna sin uppmärksamhet, skapar en balans mellan fokus på mig själv och fokus på dig. Att kunna få perspektiv och se saker ur andras ögon hjälper oss till balansen mellan jag och du! (läs gärna tidigare blogginlägg ”…What about you, what do you think about me?” )

Yogan tränar din uppmärksamhet!

YogaPos

Så nu till Kommunikologi

De flesta som provat säga ordet ”Kommunikologi” vet att det är svårare än att säga ”6 laxar i en lax-ask”. På engelska blir det bättre – Communicology. Det är synd men inget att göra åt.

Fokus för en Kommunikolog är att analysera och utvärdera aktuellt tillstånd och hitta framgångsfaktorer för kommande förändringsarbete samt att utvärdera sitt eget och andras genomförda förändringsarbete. För att ta till sig kunskap och omvandla den till kompetens så behöver du jobba med din egen balans, din uppmärksamhet, därför slår vi ett slag för långsamma rörelser/slow-motion som ger dig tillgång till just dessa resurser.

Alla som arbetar med förändringsarbete (med sig själv, andra individer eller grupper av individer) har stor nytta av kommunikologisk kompetens. Nyttan har du oavsett vilken bransch eller vilket yrke du verkar inom så länge du jobbar med människor. Kommunikologi är en tvärvetenskaplig diciplin.

Ta exemplet SATS som sedan en längre tid har utbildat i Kommunikologi i sin PT-utbildning PT360. Idrotten har alltid varit förebilder i mycket när det gäller ledarskap för att prestera sitt bästa. SATS har även lagt till en träningsform som heter slow-motion. http://www.safe-education.se/vara-utbildningar/kommunikologi/

För att bli en vass hållbar ledare över sig själv och andra är det viktigt att kunna utvärdera/evaluera sin egen analys, sitt eget arbete och bidrag med målet att utföra arbetet bättre och bättre. Det är så klart lika viktigt att evaluera varandras arbete och ta hjälp av varandra för att göra det förändringsarbete du utför bättre och bättre!

Om du vill få mer information om kommunikologi, förändringsarbete och yoga så kika på sidan Om oss/ RAMEN.

Att hitta det enkla och de små sakerna som skapar balans och gör stor skillnad är det vi kallar klokskap!

Happy Balance!

Maria och Hillevi

PS: Sunt förhållningssätt till kost och vila är så klart basen till allt ovan, det förutsätter vi att alla redan vet!