Månadsarkiv: oktober 2014

Bara vara… – bara vara lite mänsklig

I veckan kom sajten ”Inspirera Sverige” ut med sitt inpirationsutskick, där de som vanligt kör sin video-kvartett för inspiration:

  1. Kör hårt – höga knälyft i trappa – för snabbare steg
  2. Handla utan lapp – träna hjärnan
  3. Vad säger du?  – Hur du uttrycker dig gör skillnad
  4. Lättlagat gott och nyttigt

Jag sitter tidigt på morgonen och mina första tankar, bilder, känslor, ljud som associerar till denna kvartett får summan

Så otroligt jobbigt positivt! Välkommen till supergenerationens vardag!

superman

Idag vill jag bara ha en go-frukost, prata med någon som orkar lyssna, låta mina tankar snurra och helst bara stirra rakt ut.

Kanske känner någon igen sig?

Jag upplever att vi är många i min generationen har en målbild av att vara bästa möjliga förebilder, så att kommande generationer  ska förstå hur dom ska göra för att nå det ultimata livet. Men gör våra ungdomar det?

Det finns mycket spännande som händer mellan generationer. Exempelvis har vi idag en ny generation där i princip 50% röker – att jämföra med föräldragenerationen där i princip ingen röker! Intressant, hur blev det så?
Vart tog mentaliteten ”Håll-Sverige-Rent” vägen där det inte fanns ett enda skräp varken på gatan eller i skogen? Kan det vara så att ”Next Generation” har behov att göra tvärtom? Vad händer då om vår generation är supergenerationen som äter lättlagat och nyttigt, tränar hjärnan, jobbar med perfektion i hur vi uttrycker oss och tränar höga knälyft så vi kan springa fortare och fortare och gärna slå varenda 20-åring?

I vår iver att vara förebild kanske det inte alltid blir som vi tänkt oss, tänker jag.

Talang-2.0

I boken ”Talang 2.0, från medarbetare till superhjälpte” av Linus Jonkman gör han en fantastisk beskrivning av dagens generationer.

  • Traditionalisterna (födda mellan 1925 och 1942)
  • Babyboomers (födda mellan 1943 och 1960)
  • Generation X (födda mellan 1961 och 1981)
  • Generation Y (födda mellan 1982 och 2002)

Generation X växte upp under en tid då föräldraskapsidealet värnade vikten av frihet. Som resultat har vi en generation som givits stor möjlighet att utforska världen, där vuxenvärlden inte haft tid för sina barn eller ansett att baren ska sköta sig själva – den självgående generationen enligt Linus.

Generation Y – de digitala infödingarna som uppfostrats i en värld  där föräldrarna i hög grad uppmärksammat och uppskattat den. De har beskyddats med solskyddsfaktor 50, cykelhjälmar, trappgrindar, blivit skjutsade och aldrig fått ha det tråkigt. Generation Y kommer alltså från en helt annan planhalva som Linus säger – det är klart att produkten blir något helt annat!

Linus pratar om generationsanpassat ledarskap – det tror jag inte bara behövs i arbetslivet utan även i privatlivet.

Ha en härlig Halloween – och akta er för de yngre generationerna! Det mest läskiga skulle vara om min egen generation skulle komma och göra ”Bus-eller-Godis” 🙂

halloween

//Maria & Hillevi

Har du en strategi för ditt liv?

Jag såg en riktigt bra presentation av Niklas Modig för några veckor sedan och blev inspirerad att själv applicera Lean till mitt eget arbete. Lean är en modell, för som Toyota en gång i tiden arbetade fram för att förfina och hela tiden förbättra sina produktionsprocesser. Lean är numer en vanlig modell som företag anammar. 

Frågan –Har du en strategi för ditt liv? ställer Niklas Modig i sin TED-talk-presentation Den handlar om att ta Lean till privatlivet.

SvD kallade det för effektivare privatliv med fabriksfilosofi. Jag tänker att lean handlar om att få ordning på strategier, perspektiv och aktiviteter genom fokus på att hela tiden förbättra mot de mål jag har.
– Att ifrågasätta sitt eget handlande i vardagen och om det jag gör faktiskt leder mig dit jag vill.

Här kan du kika på Niklas presentation, innehållet är tänkvärt och värt att prova praktisera!


Niklas "The Loop" har följande steg 
proaktiv, aktiv och reaktion (eng. proaction, action och reaction) för att kunna förfina och förbättra precis vad som helst och genom att följa stegen nedan och köra loopen om och om igen så har vi fått en modell för att göra vad som helst bättre och bättre:

  1. Sätt upp mål/intention och strategi för det du ska göra
  2. Testa om det fungerar
  3. Evaluera utfall
  4. Analysera utfall
  5. Lära dig av 1-4
  6. Hitta förbättringsmöjligheter

Han är bra han – Niklas Modig – www.niklasmodig.com

/Maria

Att göra magisk skillnad

I augusti spelade jag golf för andra gången i år, ja ni förstår, det blir inte så bra golf om man bara tränar en-tre gånger per år. Men jag gillar att spela golf trots att det blir så sällan, så jag fortsätter. Den här gången i augusti spelades jag med en kollega Petra och så fick vi med oss Åsa som arbetar med ledarskap inom idrott och mental rådgivare till många elitidrottsmän och kvinnor. Åsa såg möjligheten till en promenad och slog följe med oss.

bild 2Efter vår runda så gav Åsa oss ett förslag till förändring. Tror du det hade med hur man slår, håller klubban, roterar, håller huvudet, var du tittar eller något annat som är en typisk sak vi golfare jobbar med?

Svaret är nej. Åsa sa så här: När du äntligen blev avspänd i käkarna Maria, så började du slå rent och rakt – allt började lira – och det stämde! Så coolt!
Åsa berättade att vår förmåga att vara avspänd i käkpartiet skapar maximala möjligheter för kroppen att prestera. Jag tänker genast på tävlande löpare i närbild som exploderar och samtidigt har ett helt avspända i ansiktet. Ser du bilden?

När jag nästa gång spelade golf, spelade jag sjukt bra. Sen har jag inte spelat mer, men så är det med mitt golfande. Däremot har jag provat att fokusera på att vara avspänd i käkarna både när jag springer och när jag simmar och det gör en enorm skillnad i min prestation.
Jag har kämpat och kämpar med att lära mig crawla. I veckan provade jag crawl med mitt nya fokus och vet du vad – från att nästan ha dött efter 25 meter och på sin höjd kunnat köra två längder utan att vila, så kunde jag simma det dubbla utan paus och utan att vara helt död! Det är helt fantastiskt! Jag är så lycklig! Nu blir jag riktigt sugen på att prova göra den där olympiska klassikern i Triathlon nästa år.

Triathlon

Tänk vilken skillnad en enda analys kan göra från en vass person (som för övrigt var på promenad).

Nu åter till Åsa Mattsson från Mora. Hon är en erfaren mental rådgivare och arbetar med uppdragsgivare som Svenska skididrottsförbundet. Hon har arbetat inom ett 20-tal sporter och därav ingår flera olika landslagsuppdrag. Bland annat har Åsa varit tävlingsledare i Tjejvasan och varit förbundskapten i svenska damlandslaget i längdskidor.

Jag lärde känna Åsa under min utbildning i Kommunikologi och vi träffas då och då, delar erfarenheter och vidareutbildar oss. Det är fantastiskt att få möjlighet att lära känna människor som Åsa från helt andra branscher och med helt andra kompetenser. Att dela kunskap och analys av förändrings-/förbättringsarbete mellan olika områden, säg idrott och management är väldigt spännande och berikande.

Slutligen vill jag bara säga – prova Åsas tips och så vill jag gratulera alla som får chansen att jobba med Åsa – vilken klippa!

Åsa

Vill du ha kontakt med Åsa – kontakta mig så ska jag förmedla kontakt.

Maria

PS: Tack Åsa och Lelle för bilderna