Månadsarkiv: januari 2015

Konsten att vara snäll …och inte ta skit!

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Det var många år sedan jag läste den och ändå så dyker den ofta upp i mina tankar.

Stefan pratar om etik och snällhet – framgångrik och snäll. Jag gillar verkligen boken och fastnade i min egen reflektion om varför jag tycker den är så viktig…

Är du själv en människa som upplevs snäll eller känner du någon som du tycker är mer snäll än andra? Kan du även komma på någon som du tycker är alltför snäll?

Vad är det för beteende som vi upplever och tolkar till just ”snäll”?

Det som kommer upp hos mig är:

  • Ger ett leende till alla som möter dig
  • Hjälper gärna till i vad som helst utan behov av ersättning/skuld
  • Har uppmärksamhet på dig och andra som hen möter och har dialog med
  • Ger positiv feedback/återkoppling och gärna inför andra på vad det än må vara
  • Ger feedback med förslag till förändring i enrum när det passar med hen det berör
  • Överträder inte den/de andras gränser (varken fysiska eller mentala)

Går det att vara för ”snäll”?
Så att man aldrig…

  • Ger sig själv ett leende i spegeln
  • Aldrig ger sig själv en klapp på axeln
  • Inte säger tack och tar emot positiv feedback från andra (som om hen själv inte var värd den)
  • Låter andra ge negativ tyckande utan att avkräva en förklaring om varför, vad hen sett, hört och känt fysiskt som har varit anledningen till denna återkoppling OCH vad tycker hen att du ska göra för förändring.

Kan du komma på fler punkter till listan?

Det handlar ofta om att de människor som upplevs alltför snälla inte tar hänsyn och ansvarar för sina egna gränser såväl fysiska och mentala. Viktigt att poängtera att detta inte på något sätt tar ansvaret från den andra parten! Ju bättre vi kan uppmärksamma, visa och sätta gränser, desto bättre blir vi på att ta hand om oss själva, ansvara över oss själva och ge möjlighet till att må bättre.

Så för alla ni underbara snälla människor – dags att träna på konsten är att vara snäll och inte ta skit! 

  1. Sätt upp handen och säg ”nej tack!” och avkräv vettig återkoppling om du uppmärksammar ”skit” (det vill säga feedback som är en massa tyckande, orelevant återkoppling som du inte kan göra något positivt/konstruktivt med). Notera att det även gäller när ord säger en sak och kroppsspråket något annat!
  2. Glöm inte att fortsätta ”strössla” feedback från hjärtat till alla runt dig och kom ihåg att de flesta inte kan läsa tankar – du måste få dem ur dig!

Staket som gräns

Prova att ge din uppmärksamhet till denna balans – i gränsen mellan dig själv och andra människor. Det här är grunden till ledarskapet över dig själv och därmed grunden att leda andra i ett hållbart ledarskap!

Med önskan om en härlig vecka!

Maria & Hillevi

 

PS: Jag och kanske även nästa generation har blivit skadade av tecknade filmen Shrek där pepparkaksgubben är ond – så jag önskar att Stefan byter omslag till nästa upplaga 🙂

Justera ditt årsmål – förläng livet!

Nytt År – Gott Nytt År!

Härligt att vara tillbaka här i bloggen. Hoppas att ni alla haft en härlig jul och nyår. Nu har snart första veckan av året gått och många av oss har eller skall köra igång året.

Inventering av året som varit – gör en utvärdering

Jag brukar göra en inventering av året som varit, titta på vad var det jag ville uppnå och hur väl jag tog mig mot målen och de tillstånd de för med sig.

Det är just det där med tillstånd som jag skulle vilja fokusera på. Många gånger sätter vi endast mäbara mål i form av antal träningsdagar, antal kilon vi ska gå ner. Vi glömmer lätt själva intentionen, vad ska detta ge oss, vilka tillstånd ska de ge oss. Varför vill vi göra allt det här, offra tid och kraft på något X antal gånger i veckan? Så se gärna över dina övergripande mål och de tillstånd som du vill vara i där!

För mig är mitt övergripande mål en stark kropp och ett mentalt lugn som tillsammans skapar förutsättningar för balans i livet – en grund för att ha roligt och orka fokusera på glädje och skratt ofta och igenom hela livet. 

Jag ser mitt övergripande livsmål som en ytterram runt alla andra mål, en ram som jag sällan justerar, men som jag utvärderar emot.

Läs gärna tidigare inlägget om Intentioner.

Nya mål, nygamla mål och justering mot långsiktliga mål.

Så när vi uppnått ett mål eller kanske tappat bort energin för att uppnå ett mål är det dags att hitta nya mål eller modifiera mål. Fundera om målet är nyttigt för dig och tar dig dit du vill i livet. Reflektera över det och justera vid behov målbilden och de delmål du sätter upp för dig själv.

Våra tips för att sätta mål är:

  1. Hitta nåbara mål och var kreativ i att beskriva vilka positva tillstånd målet ska ge dig
  2. Jämför nya målen med dina livsmål och kontrollera så att de går i samma riktning
  3. Gör en enkel aktivitetsplan med de aktiviteter i veckan, månaden, året som ska få dig att uppnå dina nya mål
  4. Var sann mot dig själv – kommer punkt 3 att fungera i vardagen över tid om du inte tar bort något i din kalender? Hitta en nivå som fungerar!

20130210_165945000_iOS

 

Möjligheterna med de små rörelserna!

I artikeln Upp och Stå – en intervju med Maj-Lis Hellénius på Karolinska konstaterar hon att vi svenskar är Europamästare på att sitta still! Att kompensera vårt stillastittande med några träningstimmar i veckan räcker inte ur ett långsiktigt hälsoperspektiv enlig Maj-Lis. En vecka innehåller 168 timmar, sover du bra går 49 timmar åt till de. Vi har då 119 timmar kvar att spendera vakna – är vi då ambitiösa så kanske vi tränar 3-4 timmar på en veckan och har då 115 timmar kvar. De är dessa timmar vi verkligen behöver ta oss en fundering över hur vi spenderar så att vi inte helt stannar upp och blir stillasittande.

För de som händer i kroppen när vi sitter helt stilla är att de stora muskelgrupperna i säte och ben slappnar av och alla system i kroppen går på lågvarv. Om vi ställer oss upp en gång i halvtimmen och går runt 1-2 minuter så får det stora effekter på vår hälsa då kroppen snabbt återaktiverar våra system som tar hand om blodsocker och blodfetter. Nivåerna av socker och fett sjunker och ämnesomsättningen ökar.

Så vårt tips är att anta målet att ta vara på de små justeringarna för en bättre balans:

Upp och Stå – sätt fokus på rörelse 1-2 minuter varje halvtimme under din vakna tid!

E-MAGIN Screenshot

Använd reklamen på TV som en påminnelse, parkera längst bort på parkeringen och de gamla hederliga tipset trapporna i stället för hissen. Skriv gärna på vår FB sidan om du har andra bra knep att dela med dig av.

Soliga nyårshälsningar

Maria &Hillevi