Månadsarkiv: mars 2015

Bevaka din uppmärksamhet!

Jag åker hemåt i vårsolen – Torrt grus under bildäcken, solen rakt in i ögonen – äntligen vår!

sol

Vårsolen i ögonen, solglasögonen i väskan, kör i ytterfil, byter till mittfilen, ser bilen bredvid – en kille som läser på mobilen, i bilen som kör om mig sitter en tjej och pratar med mobilen i handen medan hon kör, jag trevar med enda handen i väskan och hittar glasögonfodralet till slut. Glasögonen på! BAAAM! Tvärbroms! Det blir kö, långsamt snirklande, alla byter fil – vad händer?

Sakta rullar jag förbi och ser ödeläggelsen. En kille står och stirrar ner i sin mobil, helt förvirrad – i ytterfilen på Essingeleden – hans bil har snurrat, står baklänges, helt demolerad mot mitträcket. Vårsolen lyser på honom – han lever, phuuu…

sol

Jag tänker – ett ögonblicks verk – en uppmärksamhet på fel ställe. All forskning säger en och samma sak – människan är inte skapad för multitasking! Vår hjärna kan inte göra fler saker samtidigt, även om vi tycker att vi är duktiga på att hoppa mellan olika aktiviteter, så kan vi bara ha uppmärksamhet på en sak i sänder.

Så veckans inlägg kan kännas lite nedstämd, men jag vill verkligen uppmanna alla till att ta sitt ansvar och göra en sak i taget, håll din uppmärksamhet på det du gör och gör det riktigt bra!

Min vän Birgitta brukar prata om hur vi har inverkan på andra människor med vår uppmärksamhet. Har du uppmärksamhet på en person som du pratar med så ger du denna din respekt. Gör du annat samtidigt så blir resultatet motsatt. Jag brukar tänka på det ofta – så enkelt och självklart!

Jag brukar jonglera och det är en så tydlig test- Direkt du sätter din uppmärksamhet på något annat så tappar du bollarna!

JongleraYogahillmar6

Det är inte heller konstigt om vårat ständiga uppmärksamhetshoppande har en mycket stor inverkan på vår stressnivå. Vad tror du?

Maria med Hillevi på vift!

 

 

 

Vilka är dina talanger?

Ser du till att låta dina styrkor blomstra?
Här kommer vår recension av Gallups managment bok skriven av Tom Rath och de personlighets test som ingår när du köper Strenghts Finder 2.0.
Testet tar fram dina 5 starkaste talanger och teorin är se till att låta dessa talanger komma till användning. Mycket kan man bli skapligt bra på om man tränar som t ex att alla kan bli duktiga fotbollsspelare men alla blir inte Zlatan

strenghts finder

Talesättet du kan blir de du vill bara du bestämmer dig stämmer nog på många sätt – men är det så att det krävs något mera för att nå till topp prestationer? Gallups modell bygger på att vi alla har lite extra talang inom några specifika områden och att de är möjligt att ta reda på vilka de är med hjälp av ett webbaserat test de tagit fram.

Teorin bygger på att vi har många gånger större potential att växa och bli lyckliga om vi utvecklar våra talanger snarare än att slita med det vi inte är så bra på. Multiplicera din talang med den investering du gör i att utveckla talangen så har du optimal möjlighet till att nå fantastiska prestationer. Det är nyckeln till att utveckla dina styrkor enligt Strengthsfinder 2.0. talangxinvestering

  • Talang – ett naturligt sätt att tänka, känna eller bete sig
  • Investering – tid lagd på att öva, utveckla talanger, och bygga kunskapsbas
  • Styrka – förmåga att konsekvent utföra nästintill perfekt prestation

Så med modellen ovan som tanke så behöver vi få tillfälle att träna i vår vardag för att kunna nå styrka, lycka, glädje och toppkraft.

De som gör testen får troligtvis en bekräftelse på mycket de möjligen redan vet är starka sidor. Det som kan vara värdefullt är att;

  1. få sina egna topp 5 talanger rangordnade
  2. få styrkorna beskrivna och vad de innebär i olika sammanhang
  3. tips på möjligheter som stärker beteendet

Boken ger även tips på hur du ser dessa styrkor hos andra vilket kan vara mycket värdefullt i gruppsammanhang.

Vi ser boken som en bra plattform för reflektion;

  1. Använder jag mina styrkor i vardagen – får jag utlopp för dem i mitt arbete?
  2. Får jag använda mina styrkor i privatlivet?
  3. Hur påverkar det mig om jag inte får använda mina styrkor?
  4. Vad skulle jag kunna ändra på eller lägga till för att få ut mer kraft?

Boken väcker många tankar och det bästa är att den väcker många positiva tankar till möjligheter!

Det gillar vi här på Hillmar!

Hipp

Maria&Hillevi

IMG_9363

Rör kroppen fyll på knoppen

Som inspiration till att få fart på motivationen till mer rörelse  så delar vi idag med oss av spännande forskning kring vad händer i hjärnan när vi motionerar.

I vår hjärna finns två sjöhästformade strukturer som kallas hippocampus. Dessa två sjöhästar har stor betydelse för vårt minne och hjälper oss  även med vårt lokalsinne. Det är även i dessa områden som det nybildas nervceller under hela livet. I övriga delar får vi hålla tillgodo med uppsättningen som kom med från start.seahorse-150x150

Just denna nybildning av nervceller är det många forskare som intresserat sig för på många håll i världen. I USA är det en kvinna vid namn Elizabeth Gould som gjort ett stort arbete med att samla allt som händer inom området och även gjort egna studier. De experiment som gjort så här långt är på djur men man kan anta att det fungerar troligen på liknande sätt för oss människor.

Varför är dessa forskningsresultat intressanta?

Resultatet forskarna har kommit fram till är att om vi utsätts för stress eller andra negativa förändringar så sjunker produktionen av nya nervceller. Detta är starten på en nedåtgående spiral då färre nybildande nervceller i allmänhet kan leda till mer ångest.

Låter inte bra …så till lösningen

Det visar sig att rörelse, motion och sex motverkar och vänder spiralen upp igen för nybildandet av nervceller. Så forskare inom området har själva ändrat sina vanor och ökat på dosen av motion. (Nej, ingen av dem har rapporterat hur sexlivet påverkats :-))
Detta låter mycket lovande och något som är enkelt att ta till när man haft en period av stress. Så vi har alla lösningen nära till hands för att hålla uppe ett bra minne och lokalsinne.

All typ av rörelse, snabb som långsam, högintensiv som lågintensiv behövs – Kropp och knopp mår bra av balansen. Ibland blir det lätt att det ena får överhand – det är balansen som ger det bästa resultatet!

Vi vill passa på att rekommendera vår CD Rör dig hjärna som ger mera tips och bra bakgrund till varför vi behöver fortsätta att röra på oss trots att vårt västerländska samhälle har stora inslag av stillasittande.

rordighjarnaVIDEO

Tror vi tar en promenad…..hörs!

/Hillevi & Maria