Ingen är komplett – men tillsammans i ett team kan vi nå oanade höjder

Det här är en hyllning till alla fantastiska team vi jobbat med på tidigare arbetsplatser, team som vi tränat med och våra familj som är våra närmaste team. Ett team kan definieras som minst två personer som tillsammans åstadkomma något.

Det är intressant att titta på perspektiv – att kika med samma glasögon på olika team och varför inte på familjen eller ditt närmaste team ur ett ledarskapsperspektiv. Låt oss kika på en lista som dök upp häromveckan på motivation.se

Här är de fem viktigaste sätten för dig som chef att bygga förtroendet från medarbetarna:
1) Fråga om min åsikt innan du tar beslut som påverkar mig (34 procent)
2) Ge mig bakgrundsinformation så jag förstår besluten (33 procent)
3) Ge mig de rätta förutsättningarna för att lyckas i mitt jobb i form av verktyg, resurser och kompetensutveckling (27 procent)
4) Erkänn när du själv gör misstag (26 procent)
5) Straffa inte de som lyfter fram problem (Don’t shoot the messenger) (25 procent)

hillmar14

Är inte den här listan spot on när det gäller vem som helst som ska få igenom sin idé i ett team?

Team behöver förutsättningar för att fungera bra tillsammans, alla har olika roller och ansvar.   Det kan vara roll som pådrivare, kvalitetssäkrare, trygghetsskapare, slutförare, optimisten,  genomförare, idéspruta, glädjespridare, funderaren,  den som ser helheten etc. Fundera på vilka roller du brukar anta och vilka roller andra i ditt team brukar anta. Är det någon roll som ingen vill ta? Ibland behövs att någon tar den där sista rollen för att nå i mål. I ett väl fungerande team så fyller vi upp alla roller som behövs – alla bidrar!

TEAM betyder Together Each Achieve More.

Det stämmer för mig – när teamet jobbar ihop, fungerar och jobbar mot samma mål!

Maria&Hillevi

  • Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *