Justera ditt årsmål – förläng livet!

Nytt År – Gott Nytt År!

Härligt att vara tillbaka här i bloggen. Hoppas att ni alla haft en härlig jul och nyår. Nu har snart första veckan av året gått och många av oss har eller skall köra igång året.

Inventering av året som varit – gör en utvärdering

Jag brukar göra en inventering av året som varit, titta på vad var det jag ville uppnå och hur väl jag tog mig mot målen och de tillstånd de för med sig.

Det är just det där med tillstånd som jag skulle vilja fokusera på. Många gånger sätter vi endast mäbara mål i form av antal träningsdagar, antal kilon vi ska gå ner. Vi glömmer lätt själva intentionen, vad ska detta ge oss, vilka tillstånd ska de ge oss. Varför vill vi göra allt det här, offra tid och kraft på något X antal gånger i veckan? Så se gärna över dina övergripande mål och de tillstånd som du vill vara i där!

För mig är mitt övergripande mål en stark kropp och ett mentalt lugn som tillsammans skapar förutsättningar för balans i livet – en grund för att ha roligt och orka fokusera på glädje och skratt ofta och igenom hela livet. 

Jag ser mitt övergripande livsmål som en ytterram runt alla andra mål, en ram som jag sällan justerar, men som jag utvärderar emot.

Läs gärna tidigare inlägget om Intentioner.

Nya mål, nygamla mål och justering mot långsiktliga mål.

Så när vi uppnått ett mål eller kanske tappat bort energin för att uppnå ett mål är det dags att hitta nya mål eller modifiera mål. Fundera om målet är nyttigt för dig och tar dig dit du vill i livet. Reflektera över det och justera vid behov målbilden och de delmål du sätter upp för dig själv.

Våra tips för att sätta mål är:

  1. Hitta nåbara mål och var kreativ i att beskriva vilka positva tillstånd målet ska ge dig
  2. Jämför nya målen med dina livsmål och kontrollera så att de går i samma riktning
  3. Gör en enkel aktivitetsplan med de aktiviteter i veckan, månaden, året som ska få dig att uppnå dina nya mål
  4. Var sann mot dig själv – kommer punkt 3 att fungera i vardagen över tid om du inte tar bort något i din kalender? Hitta en nivå som fungerar!

20130210_165945000_iOS

 

Möjligheterna med de små rörelserna!

I artikeln Upp och Stå – en intervju med Maj-Lis Hellénius på Karolinska konstaterar hon att vi svenskar är Europamästare på att sitta still! Att kompensera vårt stillastittande med några träningstimmar i veckan räcker inte ur ett långsiktigt hälsoperspektiv enlig Maj-Lis. En vecka innehåller 168 timmar, sover du bra går 49 timmar åt till de. Vi har då 119 timmar kvar att spendera vakna – är vi då ambitiösa så kanske vi tränar 3-4 timmar på en veckan och har då 115 timmar kvar. De är dessa timmar vi verkligen behöver ta oss en fundering över hur vi spenderar så att vi inte helt stannar upp och blir stillasittande.

För de som händer i kroppen när vi sitter helt stilla är att de stora muskelgrupperna i säte och ben slappnar av och alla system i kroppen går på lågvarv. Om vi ställer oss upp en gång i halvtimmen och går runt 1-2 minuter så får det stora effekter på vår hälsa då kroppen snabbt återaktiverar våra system som tar hand om blodsocker och blodfetter. Nivåerna av socker och fett sjunker och ämnesomsättningen ökar.

Så vårt tips är att anta målet att ta vara på de små justeringarna för en bättre balans:

Upp och Stå – sätt fokus på rörelse 1-2 minuter varje halvtimme under din vakna tid!

E-MAGIN Screenshot

Använd reklamen på TV som en påminnelse, parkera längst bort på parkeringen och de gamla hederliga tipset trapporna i stället för hissen. Skriv gärna på vår FB sidan om du har andra bra knep att dela med dig av.

Soliga nyårshälsningar

Maria &Hillevi

 

  • Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *