Konsten att vara snäll …och inte ta skit!

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Det var många år sedan jag läste den och ändå så dyker den ofta upp i mina tankar.

Stefan pratar om etik och snällhet – framgångrik och snäll. Jag gillar verkligen boken och fastnade i min egen reflektion om varför jag tycker den är så viktig…

Är du själv en människa som upplevs snäll eller känner du någon som du tycker är mer snäll än andra? Kan du även komma på någon som du tycker är alltför snäll?

Vad är det för beteende som vi upplever och tolkar till just ”snäll”?

Det som kommer upp hos mig är:

  • Ger ett leende till alla som möter dig
  • Hjälper gärna till i vad som helst utan behov av ersättning/skuld
  • Har uppmärksamhet på dig och andra som hen möter och har dialog med
  • Ger positiv feedback/återkoppling och gärna inför andra på vad det än må vara
  • Ger feedback med förslag till förändring i enrum när det passar med hen det berör
  • Överträder inte den/de andras gränser (varken fysiska eller mentala)

Går det att vara för ”snäll”?
Så att man aldrig…

  • Ger sig själv ett leende i spegeln
  • Aldrig ger sig själv en klapp på axeln
  • Inte säger tack och tar emot positiv feedback från andra (som om hen själv inte var värd den)
  • Låter andra ge negativ tyckande utan att avkräva en förklaring om varför, vad hen sett, hört och känt fysiskt som har varit anledningen till denna återkoppling OCH vad tycker hen att du ska göra för förändring.

Kan du komma på fler punkter till listan?

Det handlar ofta om att de människor som upplevs alltför snälla inte tar hänsyn och ansvarar för sina egna gränser såväl fysiska och mentala. Viktigt att poängtera att detta inte på något sätt tar ansvaret från den andra parten! Ju bättre vi kan uppmärksamma, visa och sätta gränser, desto bättre blir vi på att ta hand om oss själva, ansvara över oss själva och ge möjlighet till att må bättre.

Så för alla ni underbara snälla människor – dags att träna på konsten är att vara snäll och inte ta skit! 

  1. Sätt upp handen och säg ”nej tack!” och avkräv vettig återkoppling om du uppmärksammar ”skit” (det vill säga feedback som är en massa tyckande, orelevant återkoppling som du inte kan göra något positivt/konstruktivt med). Notera att det även gäller när ord säger en sak och kroppsspråket något annat!
  2. Glöm inte att fortsätta ”strössla” feedback från hjärtat till alla runt dig och kom ihåg att de flesta inte kan läsa tankar – du måste få dem ur dig!

Staket som gräns

Prova att ge din uppmärksamhet till denna balans – i gränsen mellan dig själv och andra människor. Det här är grunden till ledarskapet över dig själv och därmed grunden att leda andra i ett hållbart ledarskap!

Med önskan om en härlig vecka!

Maria & Hillevi

 

PS: Jag och kanske även nästa generation har blivit skadade av tecknade filmen Shrek där pepparkaksgubben är ond – så jag önskar att Stefan byter omslag till nästa upplaga 🙂

  • Dela gärna!

En reaktion på ”Konsten att vara snäll …och inte ta skit!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *