Kreativitet på beställning!

På förra veckans konferens hade vi fokus på kreativitet, idéer och innovationer. Det fick mig att skriva om just det även här i vår blogg.

I veckan har Dagens Industri, DI, haft flera artiklar som vittnar över behovet för företag och organisationer att ha en digital strategi. Behovet ökar att hitta nya och mer effektiva sätt att utveckla dagens affär eller nya affärer. Risken att bli omkörd av någon annan är större än aldrig förr. Kraven ökar i och med detta på att utvecklingen i verksamheten måste bli mer kreativ och innovativ.

Vad betyder det för mig som medarbetare och mig som ledare? Krav på kreativitet? Fungerar det? Som att dra ett skämt på beställning!

anvil-1169340_1920

För många år sedan jobbade jag i ett produktutvecklingsbolag i framkant. Behovet av kreativitet var avgörande för framgång. Den stora utmaningen var att alla utvecklare är starkt analytiska, logiska och realistiska – att göra fel är inte ett alternativ för den personligheten! För att utmana gruppen beteenden så hade vi en dumstrut. Den fick man på sitt bord om man gjort något riktigt ordentligt fel!

Saken var den att du måste ha haft dumstruten på ditt bord med jämna mellanrum, för annars hade du inte utmanat dig själv och vågat prova idéer. Dumstruten var symbolen för att det är viktigt och ok att göra fel!

Som ledare över sig själv och över andra måste vi skapa förutsättningar, miljöer och kultur som möjliggör att kreativitet och innovation kan blomstra. Företag och organisationer har en hel del att arbeta med här. Det kommer dock inte hjälpa om inte vi som individer tränar och utvecklar våra kreativa egenskaper och processer.

Flera av våra personliga egenskaper främjar inte kreativiteten. Till dessa hör realism med logik och analys som utvärderar och ser kritiskt på allt. Så i den kreativa processen har vi ingen som helst nytta av dessa egenskaper som istället lämpligen tas fram vid utvärdering och granskning.

Kan alla vara kreativa och innovativa? Det är jag helt övertygad om! Det krävs bara träning – det vi tränar på blir vi bättre på. Så för dig som vill prova din kreativitet så vill vi ge några tips som vi i vår tur har fått av Maria Gerlofsson, en duktig coach som hjälpte oss att komma ur vår valda sanning att vi inte var kreativa.

Prova exempelvis att i 10 minuter skriva ner alla idéer som kommer upp i ditt huvud, skriv en idé på ett eget papper. Om ni är två kan ni byta papper efter 10 minuter så kan den andra personen fortsätta på den andras idéer i 10 ytterligare minuter. Tidspress är en riktigt bra motor för att komma ur begränsande tankar!

För att stoppa alla logiska och analytiska tankar, prova även använda följande fyra tips:

  • Använd inte ordet NEJ alls. Prova istället att säga ”JA OCH…” till dig själv och till varandra – då kommer idéerna börja flöda.
  • Använd ”TÄNK OM…” för att hitta nya vägar, perspektiv.
  • Prova ”KOMBINERA” idéer. De idéer som dyker upp / Ta två gamla idéer och kombinera till en ny. En gammal idé med en tvist av något annat…
  • Ta en idé och vänd på den, tänk tvärt om. ”TVÄRTOM BLIR…”

possible-379215_1920

Så i det stora eller lilla, privat eller i jobbet – utmana din kreativitet – vem vet vad som kommer fram – Tänk om!

 

Lycka till!

Maria och Hillevi

 

  • Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *