Sova bör man annars dör man

Men varför behöver vi egentligen sova?

Fördelningen av vakentiden och sömn på ett dygn är något som vi nog alla har koll på att det skall vara i balans för att må bra. Med vad är en bra balans och varför är det så viktigt att sova bra?

Fastnade i en artikel härom veckan i tidningen Times där man sammanfattat ett antal forskares resultat och pågående forskning kring vår sömn.

Hjärnan behöver sömnen för att ladda ny energi, spara och sortera alla minnesintryck. Studier har visat att en stor del av inlärningsprocessen sker när vi sover, så har du glömt en viktig kod eller namnet på en plats du besökt kan det vara värt att sova på saken. Har du tur dyker det upp när du vaknar.

videung

Men vad händer när vi inte sover ordentligt – när vi säger till oss själva  – jag tar igen sömnen till i helgen, nästa vecka eller på semestern?

 

Bill Clinton sammanfattar det fint:

”Every important mistake I have made in my life, I made because I was too tired.”

En rad kroppsliga funktioner som hormonproduktion, puls och blodtryck påverkas också av hur bra vi sover. Så snart vi somnat in startar den stora sorterings- och städningsprocessen i hjärnan som drastiskt skiljer sig från vad som händer under vår vakna tid. Enligt Dr. Maiken Nedergaards forskning har hon kunnat påvisa att våra gliaceller som man tidigare inte trott haft en så stor betydelse har en mycket viktig uppgift. De startar upp den stora reningsprocessen för att transportera bort alla slaggprodukter. Dvs ser till att forsla bort allt skräp som bildads när hjärnan förbrukar stora mängder energi under vår vakna tid.

Men vad händer då med hjärnan på kort och lång sikt om ”diskprogrammet” inte får går klart?  När det blir slagg produkter kvar som inte transporteras bort? Du vet ju själv hur det ser ut om du inte låter diskmaskinen köra klart alla stegen i sin cykel…

På detta område forskas det intensivt då många indikationer pekar på att dålig eller för lite sömn kan ligga bakom ökningen av diabetes-2, högt blodtryck och ökningen av Alzheimers och säkerligen många andra åkommor i vår stressade värld. Mera intressant läsning på området hittar du i Tidningen Time.

Så vad kan man göra för att se till att sova gott och 7-8 timmar per natt:
  • Stirra inte in i en dator- eller mobilskärm en timme innan du ska lägga dig – ljuset lurar kroppen att hålla nere hormonhalten som gör oss sömniga. Mörker ser till att hålla melatoninhalten hög så att vi sover gott.
  • Se till att sovrummet är svalt och behagligt för att hålla kroppen avslappnad och i en bra temperatur.
  • Försök att skriva av dig alla ”måsten” på lämplig plats innan du går och lägger dig så att du slipper snurra dessa tankar under natten.
  • Se till att röra på dig ordentligt under dagen så är det lättare för kroppen att slappna av till kvällen.
  • Ta hjälp av yogan för att komma till ro innan du kryper under täcket. Se även tidigare blogg Hur hänger allt ihop?

Tips för den som inte vet var du skall börja – Plogens position eller Halasana, som den också kallas, är en position som är lugnande och hjälper kroppen att komma till ro.

Övningen ger dig samma härliga känsla i kroppen som efter en rejäl massage. Den är enkel och kostar ingenting.

Halasana

Så gör du

  • När du ligger här ska du försöka att dra bröst och nyckelben så långt som möjligt mot hakan. Andas långsamt, även om du känner att ställningen pressar ihop lungorna lite. Lyft eventuellt hakan lite för att skapa extra plats. Stanna i positionen i en halv till en minut.
  • När du ska ut ur positionen lättar du först på händerna och rullar långsamt ryggen ner i underlaget igen. En kota i taget. Ligg kvar på mattan några minuter med stängda ögon.

Som vanligt vill vi gärna ha bilder från er som följer vår blogg om det är så att du testar Plogens position som en avslappning på kvällen eller när det kan behövas en lugn stund.

Har du tips och tankar kring sömn – dela gärna med dig till oss och alla de som läser vår blogg via mail eller på FB.

Sov så gott!!

Hillevi & Maria

 

  • Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *