Vart tog motivationen vägen…

Jag känner mig slö, ligger kvar i sängen, läser en extra timme, ser på en film i en svalkande biosalong. Dagarna mellan motion och träning blir fler och fler. Jag känner inte igen mig! Visst är det fantastiskt att komma till ro, ta det lugnt och njuta av denna unika sommar – nu har jag dock nått min gräns där jag känner obalans!

Dags för justering! Jag behöver få tillbaka motivationen att träna och kan inte längre vänta på att värmen ska ge sig.

Fysisk träning stimulerar hjärnan. Promenera dig smart och träna bort din stress, är hjärnforskarnas budskap. Just nu behöver jag hitta tillbaka till min motivationen till aktiv rörelse och lämna slöheten bakom mig. Nog är det samma medicin som fungerar för både stress och slöhet – det tror i alla fall vi.

Så det är dags att hitta tillbaka till motivation och kraft! Vi vet att motion även fungerar som hjärnkraft, så får vi bara igång maskineriet så brukar spiralen snabbt vända upp igen och belöningen kommer.

motivationSE

Av min vän Pernilla fick jag tipset om en artikel från 7 juli på www.motivation.se, riktigt bra pepp så läs gärna den i sin helhet här:
http://www.motivation.se/halsa/stress-och-prestation/motion-som-hjarnkraft

Saxat ur artikeln:

Med moderna hjärnavbildningsteknik, typ MRI, har man kunnat upptäcka att det bildas nya neuroner och synapser i både pannloberna och hippocampus i samband med fysisk träning. Kommunikationen mellan olika delar av hjärnan syns också bli förbättrad.

Det förklarar troligen att människor med bättre kondition generellt är bättre på att styra sin uppmärksamhet till det som är viktigt, de har bättre impulskontroll, utökat arbetsminne och vassare planeringsförmåga än folk som inte tränar. Motionärer får också mindre stresspåslag när det kör ihop sig, än otränade personer.

Idag står det utom all tvivel att stress dödar hjärnceller och försämrar minnet. 

Kronisk stress leder till minskad volym i hippocampus och därmed sämre minnesfunktioner. Det är därför oerhört intressant att konstatera sambandet mellan tillväxt i hippocampus och fysisk träning. Särskilt med tanke på vårt åldrande och den växande risken för demens. Hippocampus är ju en struktur involverad i minne, inlärning och koncentrationsförmåga.

Spännande forskarrön som får i alla fall oss på Hillmar att vilja arbeta vidare med att hjälpa oss själv och andra att hitta motivationen till att hitta glädje och vinsterna med att motionera så att man kan ha möjlighet att uträtta andra stordåd i livet.

Så var det här med tiden  – har du hittat en bra strategi att se till att tid prioriteras för träning?
Bokar du in träningstillfällen långt i förväg? Håller fasta tider i veckan? Dela gärna med dig på vår Facebook sida om du hittat bra strategier som du tror andra kan ha glädje av.

Självklart gäller det att ta med sig lugnet, reflektionstid och plats för vila också in i höstens vardag. Det kommer vi på Hillmar så klart skriva mer om – den eviga balansen!

Maria & Hillevi

Jämtland sommaren

 

  • Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *